ارزش طلا و جواهرات در تاریخ ایران و جهان

ارزش طلا و جواهرات در تاریخ ایران و جهان

ارزش طلا و جواهرات در تاریخ ایران و جهان

استفاده از طلا و جواهرات از قدیم مورد توجه بسیاری ازمردم ایران و جهان بوده است؛ اگر بخواهیم ارزش طلا و جواهرات در ایران و جهان را بسنجیم باید به صدها سال قبل از میلاد مسیح بازگردیم؛ گواه این ادعا نیز آثار به جا مانده از گذشتگان است.

ما در این نوشتار قصد داریم اطلاعات مفیدی در ارتباط با زیورآلات در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. در صورتی که تمایل دارید با ارزش طلا و جواهرات در ایران و جهان بیشتر آشنا شوید ما را تا پایان این مطلب از گالری طلای یاسمین گلد همراهی کنید.

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران و جهان

همان طور که می دانید کشور پهناور ما بر روی کمربند جغرافیایی قرار گرفته است؛ به همین دلیل معدنی گسترده از فلزها و کانی های با ارزش و گران بها است. از این رو صنعت فلز کاری در ایران گسترش پیدا کرده و توانسته رقابت تنگانگی با کشورهایی چون مصر، هند، چین و بابل که قدمتی طولانی در این زمینه دارند داشته باشد و از آن ها پیشی  بگیرد.

ارزش طلا

به عبارتی دیگر آثار هنری بسیار نفیس و ارزشمندی از آن ها به جای مانده است که در موزه های معروف دنیا نگهداری می شوند و نشات گرفته از ذوق و سلیقه و مهارت بالای هنرمندان ایرانی است. از معروف ترین آثار هنری که کارنامه ایران را درخشان تر از سایر کشورها کرده می توان به بز بال دار، جام طلای افسانه زندگی و جام طلای مارلیک و صدها مورد دیگر اشاره کرد.

اولین استفاده مردم دنیا از طلا و جواهرات

براساس کتاب های تاریخی به جامانده، کشور هندوستان برای اولین بار حدودا 4000 سال قبل از تولد مسیح در کتاب مقدس خود از فلز گران بهایی چون طلا یاد کرده است. همچنین در سال های پیش از میلاد در کشور مصر از صنعت ‏زرگری و طلا سازی به عنوان هنری غیر قابل تکرار یاد شده که در این کشور تنها فرعون ‏و خانواده آن و همچنین مقامات ارشد کشوری حق استفاده از فلز طلا را داشتند.

 سکه های طلای قدیمی

در مقبره توتان خامون که در 1350 سال قبل از میلاد مسیح دفن شده گنجینه هایی از طلا و جواهرات یافته اند که می تواند ثابت کند در این کشور صنعت طلا کاری و فلزات گران بها رونق بسیاری داشته است. برای مثال وزن تابوت این فرعون 110 کیلوگرم طلای خالص بوده که نقش و نگارهایی از جمله چهره وی با دست بر روی آن حکاکی شده است.

صدها سال بعد در دوران حکومت اینکاها معبدهایی از طلا در کوزکو بنا شد که سقف آن با رشته هایی از طلا مزین شده بود و بعدها به پایتخت این تمدن تبدیل گشت. در سده های هفت و هشت قبل از میلاد نیز یونانیان از سکه های طلا بیشترین استفاده را داشتند و همچنین در کشور ‏‏ارمنستان اوایل سده اول قبل از میلاد مسیح استفاده از سکه طلا رواج بالایی داشته است .

رشد و شکوفایی صنعت طلاسازی در ادوار مختلف تاریخی ایران و جهان

در "کتاب ایران از آغاز تا اسلام" که به بررسی تاریخ ایران می پردازد نوشته شده است که استفاده از طلا در هزاره سوم قبل از میلاد در ایران رواج داشته و در زبان اوستا به آن زره نه می گفتند. جالب است بدانید که در زبان پهلوی با تغییر در گویش، این کلمه در میان مردم به "زر" تغییر یافت و از آن استفاده می شد.

از نخستین پایه گذاران طلا و جواهرات در ایران را می توان تمدن مادها دانست که با به وجود آمدن حکومت بزرگ هخامنشیان این صنعت توانست رشد چشمگیری پیدا کند؛ تا جایی که اولین سکه طلا ایران در دوران حکومت داریوش بزرگ ضرب گردید که به آن داریک می گفتند و تنها سکه طلا در ایران و حتی جهان بود.

تا به آن زمان بیشتر سکه ها از جنس مفرغ، مس و نقره بودند. هرچه از سلسله هخامنشیان به جلو می آییم این فلز گران قیمت کاربرد بیشتری در میان مردم پیدا کرد و از آن برای زینت زنان و مردان و همچنین منازل خود استفاده می کردند.

از دیگر حکومت ها که به رونق صنعت طلاسازی کمک نمود می توان به سلسله ساسانی اشاره کرد که حیرت مورخین را برانگیخت. پادشاهانی چون خسرو دوم و هرمز اول تا به آن جا از این فلز استفاده کردند که تاج و تخت خود را نیز از طلا ساخته بودند.

دستبند طلا

در قرن بیستم و در جریان رفت و آمد با اروپاییان صنعت طلاسازی نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد و سبک جدیدی چون جورجیایی، ویکتوریایی و ادورادی روی کار آمدند. برای مثال در زمان سلسله پهلوی آثار بی نظیری به جای مانده است که در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری می شوند. این جواهرات به گونه ای طراحی شده اند که چشم اکثر افراد را به خود خیره می کنند.

معدن های طلا در ایران و جهان

ارزش طلا و جواهرات در تاریخ ایران و جهان به اندازه ای بالا است که از آن به عنوان پشتوانه ملی هر کشور یاد می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که میزان ذخیره طلا و جواهر در هر کشوری بالا باشد پشتوانه مالی قوی تری دارد.

در کشور ایران نیز این فلز ارزشمند قدمت بسیار بالایی دارد و از قدیمی ترین معدن های آن که در اسناد تاریخی بارها از آن یاد شده است می توان به معدن طلای سیستان اشاره کرد. به علاوه این که دومین معدن طلای ایران نیر در کوه زر شهرستان دامغان وجود دارد.

از قدیمی ترین معادن طلا در جهان می توان معدن طلای بین النهرین را نام برد که قدمت آن ‏به ‏حکومت سومریان باز می گردد.

سخن پایانی

ارزش طلا و جواهرات در ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست؛ این فلز قیمتی نیز از نظر ظاهری نیز همانند دیگر کالاها در طول سال ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است به طوری که امروزه نمونه های غربی توانسته در میان مردم رواج بسیاری پیدا کند و سهم بزرگی از بازار طلای ایران را نیز به خود اختصاص دهد.

انگشتر طلا

توجه داشته باشید که تغییرات به دلیل برتری هنر غرب به هنر ایرانی نیست و تنها به دلیل سیاست هایی است که این کشورها برای تغییر سلیقه مخاطبان و کشاندن آن ها به سمت خود صورت گرفته است.

در این میان صنعت گران ایرانی با تولیدات داخلی مرغوب توانسته اند سهم بزرگی از بازار طلا را نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا به خود اختصاص دهند؛ یکی از فعالین موفق در این زمینه گالری طلای یاسمین گلد است که از صفر تا صد طراحی و تولید را به کمک متخصصان خبره خود انجام می دهد.

نظر خود را بیان کنید