نکات مهم برای مراقبت از طلا

نکات مهم برای مراقبت از طلا

نکات مهم برای مراقبت از طلا

نکات مهم برای مراقبت و نگهداری از طلا فقط و فقط به منظور پیشگیری از دزدیده شدن و به سرقت رفتن آن نمی‌باشد، بلکه رعایت موارد لازم و ضروری برای حفظ درخشندگی و براق ماندن همیشگی طلا و جواهرات موجب می‌ شود تا از کم شدن زیبایی ظاهری و درخشش آنها در هنگام استفاده طولانی مدت جلوگیری به عمل آید که بررسی این موارد را به عنوان نکات مهم برای مراقبت از طلا در این مقاله گنجانده ایم.

نگهداری و مراقبت از طلا و جواهرات زمانی به اوج حساسیت خود خواهد رسید که طلا دارای طراحی ها و ظرافت های ویژه ای بوده و یا همچنین از نگین های بسیار گران قیمت در ساخت آن استفاده شده باشد.

نگهداری و مراقبت از طلا

اما با این وجود نیز نگهداری و رعایت نکات مهم برای مراقبت از طلا کار سختی نیست و تنها بایستی دقت لازم را به خرج داد. در ابتدا و پیش از بررسی نکات مهم برای مراقبت از طلا به توضیحی در مورد اهمیت نگهداری از طلا و جواهرات می پردازیم. بدون شک تمام افرادی که اقدام به خرید طلا و جواهرات می کنند قصد استفاده طولانی مدت از آن را دارند؛ البته برخی از افراد نیز خرید طلا را نوعی سرمایه گذاری تلقی می کنند.

با این وجود طلا و جواهرات، وسایلی مثل لباس و کفش نیستند که تنها بتوان از آنها برای یک بار در یک مراسم استفاده کرد؛ به همین علت به صورت مداوم از جواهرات و طلاهایی که خریداری شده است استفاده خواهد شد.

بنابراین نگهداری و مراقبت از طلا و جواهرات می تواند نقش مهمی در حفظ ظاهر اولیه و درخشندگی آنها داشته باشد و عدم توجه به مراقبت و نگهداری آن موجب می شود تا عمر مفید طلا و زیورآلات کاهش یافته و زیبایی و جلوه خاص اولیه خود را به صاحب آن و بیننده منتقل نکند. اما نکات مهمی که برای مراقبت از طلا بایستی رعایت شوند چه مواردی هستند؟

پاسخ به این سوال در موارد زیر خلاصه می شود که عبارتند از:

  • مراقبت از طلا به صورت مجزا و جداگانه

اکثر بانوان برای نگهداری و مراقبت از طلای خود تنها یک جعبه برای آنها در نظر می گیرند و آنها را به صورت یک جا در کنار هم قرار می دهند. اما این کار غلط است؛ چرا که نگهداری طلا و جواهرات به صورت یک جا و با هم موجب ساییده شدن آنها در دراز مدت خواهد شد و کاهش زیبایی و درخشندگی آنها را به دنبال خواهد داشت.

به همین علت پیشنهاد می کنیم که برای هر کدام از طلاها و زیورآلات خود یک جعبه جداگانه و مجزا تهیه کنید.

جعبه مخصوص طلا

اما در صورتی که این امکان وجود نداشت می توانید هر یک از آنها را در یک پارچه نرم پیچانده تا از سایش مستقیم هر کدام از طلا و جواهرات با یکدیگر جلوگیری به عمل آورید.

  • شستشوی همیشگی طلا و زیورآلات در صورت استفاده مداوم

زمانی که زیورآلاتی از جمله: انگشتر، گردنبند و یا دستبند را به صورت روزانه استفاده می کنید امکان کثیف شدن زود هنگام آنها وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل تماس این زیورآلات با بدن، لوازم آرایشی، اسپری ها و ادکلن ها امکان اثر گذاری منفی بر روی کیفیت و زیبایی آنها وجود دارد؛ بنابراین بایستی حداقل به صورت دو بار در ماه طلا و زیورآلاتی که به صورت مداوم و روزانه از آن استفاده می کنید را شستشو داده و تمیز نمایید تا آلودگی های موجود بر روی آنها از بین بروند.

  • عدم قرار دادن طلا در آب به عنوان یکی از نکات مهم برای مراقبت از آن

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا استقبال از ورزش دلچسب شنا نیز افزایش می یابد که البته در صورت رفتن به استخر و یا ‏دریا بایستی زیورآلات و طلای خود را به دور از برخورد با آب نگه دارید؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در آب استخر، دریا و یا حمام موجب آسیب رسیدن و از بین رفتن زیبایی آنها خواهند شد. توجه داشته باشید که تماس طولانی مدت زیورآلات با آب این مورد را تشدید خواهد کرد و تنها زمانی می ‌توانید طلای خود را درون آب قرار دهید که قصد شستشوی آن را دارید.

  • محافظت از طلا در برابر حرارت و گرما

تماس طلا با حرارت و گرما موجب تغییر شکل و فرم آن خواهد شد؛ بنابراین هیچ گاه آن را در برابر حرارت قرار ندهید و در زمان پخت و پز نیز انگشتر یا دستبندتان را از دستان خود خارج نمایید.

  • اجتناب از برخورد مستقیم مواد آرایشی با طلا

یکی از مواردی که به عنوان نکات مهم برای مراقبت از طلا عنوان می شود جلوگیری از تماس هر یک از زیورآلات با مواد آرایشی می باشد. در صورتی که قصد دارید برای رفتن به محل خاصی آماده شوید طلا و جواهرات خود را پس از آماده شدن کامل خود استفاده کرده و آنها را بیاویزید.

روش های تمیز کردن طلا و زیورآلات

بهترین و مناسب ترین روش ممکن که می توان برای تمیز کردن طلا و جواهرات مورد استفاده قرار داد محلول آب و صابون به همراه یک مسواک یا برس نرم است. برای این کار می ‌توانید صابون مایع و یا مایع ظرفشویی را درون ظرفی از آب ریخته و کمی آن را حرارت دهید.

سپس طلا و زیورآلاتی که قصد دارید تمیز کنید را به کمک مسواک و یا برس نرم پاک نمایید و در انتها نیز با استفاده از آب داغ شسته و با یک حوله یا پارچه نرم آنها را خشک کنید.

تمیزکاری طلا با آب

روش دیگری که برای تمیز کردن طلا در هنگام مراقبت از آن می توان به کار برد استفاده از آبلیمو و مقداری مایع ظرفشویی است که می توانید به کمک آن طلای خود را جلا داده و آن را براق کنید. استفاده از خمیر دندان نیز می تواند درخشندگی و براقیت اولیه طلا را به دنبال داشته باشد؛ برای این کار می توانید پس از این که خمیر دندان را بر روی طلا ریختید آن را به کمک مسواک نرم مالش داده و سپس شسته و خشک نمایید.

کلام آخر

نکات مهم برای مراقبت از طلا در رعایت برخی موارد و یا عدم انجام بعضی از فعالیت های غلط خلاصه می شود که در این مقاله از گالری طلا و جواهرات یاسمین گلد عنوان شده است. اما تمامی این موارد در کنار توجه به محلی امن برای نگهداری و مراقبت از طلا صورت می گیرد.

در صورتی که برای نگهداری و مراقبت از طلا و جواهرات خود گاو صندوق ندارید بهتر است که همه آنها را به صورت یک جا در یک قسمت از منزل قرار ندهید و آنها را به صورت جداگانه و تقسیم بندی شده در چندین محل از خانه نگهداری کنید تا امکان سرقت آنها کاهش یابد.

به عنوان حسن ختام این مطلب می توانید برای مشاهده تمامی زیورآلات و جواهرات ساخته شده توسط گالری یاسمین گل و همچنین مشاهده قیمت روز طلا به نشانی اینترنتی این گالری به آدرس www.yasminegold.ir مراجعه نمایید.